Så er endelig dagen snart her, boken din blir utgitt!
Å ha den nye boken i hendene er en deilig følelse, det vet alle som har gått gjennom prosessen. Kanskje har det tatt flere år siden ideen ble unnfanget, til den endelig kommer rett fra trykkeriet. Men nå starter jobben med å selge boken!
Presseomtale
Om det er en lokal historiebok, diktbok eller en isende kriminalroman, det gjelder å få presseomtale. Her gjelder det å finne vinkler som pirrer nysgjerrigheten til journalistene. Generelt er det lettere å få omtale i lokalpressen enn den riksdekkende pressen. Har du gitt ut en bok med lokalt stoff er jo vinklingen grei, men romaner, sakprosa og poesi bøker faller ikke like lett under “lokalstoff” hos dem, så da gjelder det å finne din vinkel. Lokalavisen der du bor, eller kommer fra bør jo interessere seg for lokale forfattere. Prøv gjerne med den fremgangsmåten. Kanskje kjenner du en journalist, eller kjenner noen som kjenner en journalist?
Du kan også lage et presseskriv som du sender ut til et utvalg av nyhetsredaksjoner. Ta også med relevante magasiner og blader som du tenker passer din bok.
Blogger og podcaster
Det finnes mange bokbloggere og podcaster som har mange lesere/lyttere. Om du ikke vet om noen som passer for ditt nedslagsfelt, så google deg fram til noen passende og ta kontakt med dem og presenter din bok. Du må regne med å få en del nei, men ikke gi opp! Det er mange som trenger spennende stoff og som gjerne høre om deg og din bok. Kanskje kan du også gjesteblogge hos noen?
Hvem vil selge min bok?
Det første du bør tenke på, er dine lokale bokforhandlere, eller bokforhandlere relatert til bokas innhold/historie. Er det en bok som relaterer til lokale områder historisk, politisk eller sosialt så er disse ofte interessert i å ta inn noen eksemplarer for å se om de selger. Og klarer du å kombinere dette med omtale i den lokale pressen, så kan dette hjelpe godt på salget. Spør også om å få boka plassert sentralt i butikken for en periode, slik at folk ser den når de kommer inn i bokhandelen. Det er en fordel om boka di er registrert i Bokbasen. Det er herfra bokforhandlere bestiller sine bøker.
Du kan også undersøke om lokale foreninger som historelag etc. kan være med å tilby boka di.
Sosiale medier
Sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok er fine kanaler å markedsføre seg på. Først og fremst til ditt eget nettverk, med også til ukjente. Kanskje via noen facebook-grupper for litteratur, eller teamet du skriver om? En av våre forfattere solgte raskt ut nesten hele sitt første opplag via Facebook og Instagram.
Annonsering via Facebook og Instagram er også ganske rimelig sammenlignet med annonser i trykte medier etc, og du kan velge å nå ut til de som har interesse for det du skriver om. Hvis du ønsker, kan vi i Stiora Forlag kjøre annonsekampanjene dine på Facebook og/eller Instagram for deg, bare ta kontakt
“Salgsbod”
Kanskje du kan selge din egen bod fra den lokale butikken, kjøpesenteret, julemarkedet eller ungdomshuset? Hør med ansvarlig, rigg deg til med et lite bord og en god stol, en stor plakat og stable opp bøker. Det er nok flere som vil bli nysgjerrige, og ønske å kjøpe signert utgave direkte ifra forfatteren selv.
Spleis eller folkefinansiering
Å etablere seg på spleis.no , bidra.no eller andre folkefinansieringsplattformer (crowdfunding) kan både være en god finansieringsløsning, og en god måte å markedsføre boka si. Portalen du velger vil ta et gebyr eller en prosentandel av hver salg du får, men ofte er dette mye mindre enn f.eks en bokhandlerkjede.
Egen nettside eller landingsside
Har du en egen nettside, så kan du tilby salg direkte der. Vi i Stiora Forlag er eksperter på WordPress nettløsninger og har alle verktøy du trenger for å sette opp en god nettside eller landingsside, med eller uten kjøpsløsninger, les mer her >>